26.06.2025. Konkurences padome (KP) pieņēma lēmumu atļaut Sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Vizii Urban” (SIA “Vizii Urban”) iegūt vienpersonisku izšķirošu ietekmi pār SIA “TRANZĪTS L”, nekonstatējot būtisku negatīvu apvienošanās ietekmi uz konkurenci. Vienlaikus KP konstatējusi, ka Liepājas valstspilsētas pašvaldības iepirkumos, kuros piedalās abi uzņēmumi, tiek noteiktas augstas kvalifikācijas prasības, kas kavē iepirkumos piedalīties plašākam pretendentu lokam.
SIA “Vizii Urban” darbojas AS “CleanR Grupa” sastāvā, kas pārvalda Latvijas vides pakalpojumu jomas vadošos uzņēmumus. SIA “Vizii Urban” pamatdarbība ir pilsētvides uzkopšana un uzturēšana, piedāvājot pilsētvides – ielu, ceļu, privātu un publisku laukumu, parku, skvēru, pludmales un citu teritoriju uzturēšanu, infrastruktūras tīrīšanas pakalpojumus, kā arī ceļu infrastruktūras uzturēšanas pakalpojumus vasaras un ziemas sezonās Latvijas teritorijā. Lielākie uzņēmuma klienti ir Rīgas, Jūrmalas, Rēzeknes, Tukuma un Liepājas valstspilsētu pašvaldības.
SIA “TRANZĪTS L” nodrošina ielu, ceļu un veloceliņu uzturēšanu, zaļo platību, laukumu, parku kopšanu, pludmales uzturēšanu un kopšanu, kā arī citus pilsētvides uzturēšanas pakalpojumus. Uzņēmums pakalpojumus galvenokārt nodrošina Liepājas valstspilsētas teritorijā, kur regulāri piedalās pašvaldības organizētajos publiskajos iepirkumos, kas ir arī SIA “TRANZĪTS L” galvenais darbības virziens. Turklāt uzņēmums nav iepriekš noslēdzis līgumus ar citām pašvaldībām par ielu un ceļu uzturēšanu un pilsētas vides pakalpojumu sniegšanu, taču pēc atsevišķu klientu pieprasījuma SIA “TRANZĪTS L” sniedz pilsētvides pakalpojumus arī Dienvidkurzemes novada teritorijā.
SIA “Vizii Urban” un SIA “TRANZĪTS L” saimnieciskā darbība horizontāli pārklājas divos tirgos Liepājas administratīvajā teritorijā – ielu un ceļu uzturēšanas pakalpojumu tirgū (Ceļu uzturēšanas tirgus) un pilsētas vides uzturēšanas pakalpojumu tirgū (Pilsētas vides uzturēšanas tirgus).
Ņemot vērā iepirkumu būtisko ietekmi uz Ceļu un Pilsētas vides uzturēšanas tirgiem, KP veica padziļinātu izpēti, analizējot ne tikai iepirkumus, kas veikti abos minētajos tirgos, bet arī citās Latvijas valstspilsētās veiktos iepirkumus. Izpētē tika identificētas barjeras ienākšanai Ceļu un Pilsētas vides uzturēšanas tirgos, kā arī izvērtēta Liepājas valstspilsētas pašvaldības iespējamā kompensējošā pirktspēja[1].
KP secināja, ka apvienošanās rezultātā Ceļu uzturēšanas pakalpojuma tirgū palielināsies apvienošanās dalībnieku tirgus daļa, kas būs ievērojami lielāka kā citiem tirgus dalībniekiem. Savukārt, attiecībā uz Pilsētas vides uzturēšanas tirgu KP konstatēja, ka pēc apvienošanās dalībnieku tirgus daļa būtiski nepalielināsies.
KP ņēma vērā arī apsvērumu, ka konkurenci šajos tirgos nodrošina publiskie iepirkumi, kuru rezultātā tirgos var ienākt citi tirgus dalībnieki, iegūstot līgumu slēgšanas tiesības ar Liepājas valstspilsētas pašvaldību, kas var mainīt konkurences apstākļus.
KP veiktā analīze arī liecina, ka Liepājas valstspilsētas pašvaldībai ir spēja ietekmēt Ceļu un Pilsētas vides uzturēšanas tirgus – tā veic lielāko daļu iepirkumu šajos tirgos, nosaka iepirkumu nosacījumus, kā arī veic iepirkumu līgumu izpildes uzraudzību.
KP arī konstatējusi, ka Liepājas valstspilsētas pašvaldības iepirkumu noteikumos iekļautas augstas pretendentu kvalifikācijas prasības attiecībā uz iepriekšējo pieredzi un apgrozījumu, kas rada barjeras uzņēmumu ienākšanai Ceļu uzturēšanas pakalpojumu tirgū. Savukārt, Pilsētas vides uzturēšanas tirgū barjeras jaunu vai mazāku dalībnieku ienākšanai veido iepirkumos iekļautās augstās prasības attiecībā uz pretendentu apgrozījumu un tehnisko nodrošinājumu, kā arī pārāk plaša iepirkuma priekšmeta noteikšana.
KP ir secinājusi, ka gadījumā, ja Liepājas valstspilsētas iepirkumu procedūru noteikumi šajos tirgos tiktu mainīti, potenciāli vairāki uzņēmumi varētu būt ieinteresēti tajos piedalīties.
[1] Pircēja kompensējošā pirktspēja apzīmē situāciju, kurā pircējs (šajā gadījumā – Liepājas valstspilsētas pašvaldība, pasūtītājs) var neitralizēt pakalpojuma sniedzēja tirgus varu, izmantojot tādus mehānismus kā pārslēgšanās uz alternatīviem piegādātājiem, jaunu piegādātāju piesaiste, apjomu sadale, cenu spiediens vai specifisku iepirkumu nosacījumu noteikšana.