Konkurences padome (KP) īsteno vairākus pasākumus, lai samazinātu administratīvo slogu uzņēmējiem un padarītu sadarbību ar iestādi vienkāršāku un efektīvāku.
Atvieglots apvienošanās ziņojumu iesniegšanas un izskatīšanas process
Ir paredzēts pārskatīt Konkurences likumā noteiktos kritērijus saīsinātā apvienošanās ziņojuma iesniegšanai, paplašinot to darījumu loku, kuros saīsinātā ziņojuma forma būtu piemērojama. Sagaidāms, kā šādas izmaiņas varētu samazināt apjomīgo (pilno) ziņojumu skaitu par aptuveni 30–40 %, samazinot iesniedzamajā ziņojumā ietveramo informācijas apjomu par aptuveni 50 % un gadā radot vismaz 24 000 – 36 000 euro lielu ietaupījumu tirgus dalībniekiem. Tas savukārt ļaus samazināt uzņēmēju resursus, t.sk. laika un finansiālo ieguldījumu apvienošanās ziņojumu sagatavošanā, samērīgāk pielāgot regulējumu darījumu riska līmenim un vienlaikus saglabāt uzraudzības efektivitāti.
Tāpat ir paredzēts vienkāršot arī apvienošanās ziņojumu “iesaukšanas” (ex-post pārbaudes) kritērijus, lai iestāde varētu elastīgi uzraudzīt potenciāli problemātiskus darījumus arī tad, ja tie formāli neatbilst obligātās ziņošanas nosacījumiem, tādējādi novēršot iespējamu kaitējumu konkurencei.
KP plāno pabeigt digitālās apvienošanās ziņojuma formas (e-formas) izstrādi. E-forma būtiski atvieglos apvienošanās ziņojumu iesniegšanas procesu, padarot to lietotājdraudzīgāku, pārskatāmāku un efektīvāku gan ziņotājiem, gan KP kā uzraugošajai iestādei. E-forma nodrošinās iespēju apvienošanās pusēm ērtā veidā iesniegt nepieciešamo informāciju un sekot līdzi apvienošanās lietas izskatīšanas gaitai KP. Ieviešot e-formu, tiek sagaidīts, ka daļa uzņēmēju spēs ziņojumu sagatavot un iesniegt bez juridiskās palīdzības sniedzēju un citu ārpakalpojumu iesaistes, tādējādi ietaupot gan to laiku, gan finanšu resursus. Sagatavojot ziņojumu pašu spēkiem, apvienošanās dalībnieki var ietaupīt 4 000–10 000 EUR par katru ziņojumu.
Atvērtāka un pieejamāka informācija par KP sniegtajiem atzinumiem
No šī gada KP publisko viedokļus, kas sniegti publiskajām personām, lai tie kalpotu kā vadlīnijas arī citām iestādēm un pašvaldībām. Tas palīdz veidot vienotu izpratni par konkurences tiesībām un mazināt iespējamos neatbilstošas rīcības riskus.
Iepriekš minētais, piemēram, ļauj publiskajām personām proaktīvi ņemt vērā arī konkurences neitralitātes principu, gan izstrādājot normatīvo regulējumu, gan plānojot iepirkumus, vai veicot citus pienākumus, attiecīgi tas mazinās konkurences tiesību neatbilstības riskus, kā arī ļaus ietaupīt laiku un resursus, kas citādi būtu nepieciešami iespējamo neatbilstību labošanai.
IT sistēmu integrācija ar ārēji pieejamām datubāzēm
KP ikgadēji izsūta vairākus simtus informācijas pieprasījumu tirgus dalībniekiem, lai iegūtu nepieciešamo informāciju par attiecīgajiem tirgiem un to dalībniekiem. Lai mazinātu administratīvo slogu tirgus dalībniekiem, KP plāno integrēt savas IT sistēmas ar ārēji pieejamām datubāzēm, tostarp Valsts ieņēmumu dienesta, Uzņēmumu reģistra un Centrālās statistikas pārvaldes datubāzēm, nodrošinot efektīvāku nepieciešamās informācijas iegūšanu un ievērojami ietaupot tirgus dalībnieku laika resursus.
Cilvēkresursu un finanšu līdzekļu optimizācija
Jaunās funkcijas īstenošana saistībā ar atbalstu publiskajiem pasūtītājiem zaudējumu apzināšanā, novērtēšanā un aprēķināšanā tiek veikta esošajā struktūrā, nepalielinot iestādes darbinieku skaitu. Tas nodrošina iestādes cilvēkresursu un finanšu līdzekļu efektīvu izmantošanu.
Ikviens ir aicināts iesaistīties un iesniegt priekšlikumus birokrātijas mazināšanai mūsu darbības jomās.