Izvērtējot AS “SENTOR FARM APTIEKAS” (SENTOR) darījumu par aptiekas iegādi Mālpilī, Konkurences padome (KP) konstatējusi, ka darījuma rezultātā īslaicīgi tika izslēgta jebkāda konkurence vietējā zāļu mazumtirdzniecības tirgū. Lai gan šī apvienošanās neatbilda obligātās paziņošanas kritērijiem, darījums varēja radīt būtiskus riskus konkurencei vietējā līmenī.
Iegādājoties SIA “MURJĀNIS” (MURJĀNIS) aptieku Mālpilī, SENTOR – kuram jau pieder lielākais aptieku tīkls Latvijā – Mēness aptieka – kļuva par vienīgo zāļu mazumtirdzniecības pakalpojumu sniedzēju Mālpilī, iegūstot 100% no vietējā tirgus. Turklāt pēc kontroles iegūšanas pār iegādāto aptieku SENTOR pārtrauca tās darbību, tādējādi īslaicīgi Mālpilī nepastāvēja konkurence zāļu mazumtirdzniecībā.
Informāciju par licences maiņu no MURJĀNIS uz SENTOR, KP saņēma no Zāļu valsts aģentūras, kas sadarbības ietvaros, informēja KP par notikušajām izmaiņām. KP vērsās pie SENTOR ar lūgumu sniegt paskaidrojumus par darījuma būtību un viedokli, vai darījums nav jāpaziņo vai jāizvērtē KP saskaņā ar Konkurences likuma noteikumiem[1], kas paredz KP tiesības izvērtēt arī tādas apvienošanās, kuras neatbilst obligātās paziņošanas kritērijiem.
SENTOR pauda viedokli, ka darījums nebija obligāti paziņojams KP, kā arī informēja, ka darījuma rezultātā iegūtā aptiekas licence ir apturēta. Vienlaikus SENTOR norādīja, ka aptieka jau esot pārdota citam tirgus dalībniekam.
Ņemot vērā minētos apstākļus, KP atzina, ka darījums varēja radīt būtiskus riskus konkurencei un KP būtu bijušas tiesības vērtēt šo apvienošanos un pieprasīt tās seku novēršanu (piemēram, aptiekas pārdošanu), taču šoreiz šāda rīcība nebija nepieciešama, jo konkurence konkrētajā tirgū jau ir atjaunota.
“Šis gadījums atgādina, ka arī nelielas, lokālas apvienošanās var izraisīt konkurences izzušanu un būtiski samazināt patērētāju izvēles iespējas. Tāpat tas izgaismo praksi, kad spēcīgāks tirgus dalībnieks iegādājas mazāku konkurentu ar nolūku to slēgt, nevis attīstīt. Šādi darījumi var negatīvi ietekmēt vietējos tirgus, īpaši nelielās apdzīvotās vietās, kur tirgū darbojas tikai daži uzņēmumi,” norāda Konkurences padomes priekšsēdētāja p.i. Ieva Šmite.
KP aicina uzņēmumus rūpīgi izvērtēt darījumus arī tad, ja tie šķiet nelieli vai tikai lokāli nozīmīgi. Ja pastāv šaubas par to, vai darījums var ietekmēt konkurenci, KP aicina savlaicīgi konsultēties ar KP. Tāpat arī iedzīvotāji tiek aicināti ziņot par gadījumiem, kad, piemēram, ciemā vai pilsētā paliek tikai viena aptieka vai degvielas uzpildes stacija – arī šādi šķietami “mazie” notikumi var atstāt lielu ietekmi uz pakalpojumu un preču cenām, kā arī to kvalitāti.
[1] Konkurences likuma 15. panta 2.1 punkts