Aizliegta vienošanās Jaunumi

5. janvārī Konkurences padome (KP) pieņēma lēmumu, ar kuru konstatēja AS “Liepājas autobusu parks”, SIA “Latvijas Sabiedriskais Autobuss” un AS “Nordeka” aizliegtu vienošanos VSIA “Autotransporta direkcija” organizētajos iepirkumos par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutos uz desmit gadiem. Par īstenoto konkurences tiesību pārkāpumu uzņēmumiem piemērots naudas sods kopumā 1 974 923,81 eiro apmērā.

Vienojās par reģionālo autobusu maršrutu tirgus sadali

VSIA “Autotransporta direkcija” 2019. gada jūlijā izsludināja iepirkumu par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu reģionālas nozīmes maršrutos ar autobusiem līdz 2030. gadam. Iepirkums tika izsludināts par sabiedriskā transporta pakalpojuma sniegšanu maršrutu tīkla daļās (lotēs), kur jāapkalpo 65 milj. kilometru gadā. Iepirkumā kopējais maršrutu tīkls tika sadalīts 16 daļās jeb lotēs ar apjomu no 2,5 līdz 6 milj. kilometru gadā katrā lotē. Vienlaikus iepirkuma nolikums noteica tirgus dalībnieku pakalpojuma apjoma ierobežojumus, ko viens pretendents maksimāli var iegūt konkursā, t.i. ne vairāk kā 15 milj. kilometru gadā.

KP izpētē secināja, ka AS “Liepājas autobusu parks”, SIA “Latvijas Sabiedriskais Autobuss” un AS “Nordeka”, lai katrs iepirkumā spētu iegūt pakalpojuma sniegšanas tiesības maršrutos maksimāli pietuvināti noteiktajai robežai – 15 milj.  kilometru gadā –, savstarpēji apmainījās ar komerciāli sensitīvu informāciju ne tikai par lotu (to daļu) sadali, bet arī par dalības nosacījumiem iepirkumos, vienojoties, piemēram, par piedalīšanos vai nepiedalīšanos konkrētā lotē, kā arī par piedalīšanās formu iepirkumā – individuāli vai veidojot apvienības, tādējādi savstarpēji sadalot vienas lotes kilometrus lietas dalībnieku starpā.

KP uzsver, ka neatkarīgi uzņēmumi var apvienoties personu apvienībā un piedalīties iepirkumos ar kopīgu piedāvājumu tikai gadījumos, kad tie nav spējīgi izpildīt iepirkumu prasības individuāli un kad tie neizpauž komerciāli sensitīvu informāciju viens otram, kas nav saistīta ar kopēju dalību konkrētā iepirkumā.

Iecietības programmas ietvaros ziņo par vienošanos

KP sākotnējo informāciju par iespējamo karteli saņēma no tirgus dalībnieka pieteikuma Iecietības programmas ietvaros, kas atklāja, ka pirms piedāvājumu iesniegšanas iepirkumā 2019. gada 26. augustā AS “Nordeka” telpās, Rīgā, notika AS “Liepājas autobusu parks”, SIA “Latvijas Sabiedriskais Autobuss”, AS “Nordeka” un pieteikuma iesniedzēja tikšanās. To apstiprina arī lietas dalībnieku mobilo telefonu numuru saglabājamie dati, kas norāda, ka minēto uzņēmumu pārstāvji norādītajā datumā un laikā atradās AS “Nordeka” telpās vai tās tuvākajā apkārtnē.

Tikšanās laikā tika piedāvāts katram klātesošajam tirgus dalībniekam izlemt, kādā lotē tas gribētu piedalīties. Par sākotnējo pamatkritēriju tirgus sadalei tika piedāvāts izmantot katra tirgus dalībnieka jau noslēgtos līgumus, t.i. maršrutus, ko katrs tirgus dalībnieks jau apkalpo, kā arī bāzes atrašanās vietas.

Tikšanās laikā tika uzrādīta arī iepriekš sagatavota tabula ar visām16 lotēm, ko papildināja rokrakstā veiktas piezīmes par iespējamo lotu sadali.

 

tabula

26.08.2019. tikšanās laikā uzrādītā tabula ar iespējamo 16 lotu sadali, kas vēlāk tika vairākkārtīgi aktualizēta

Tabulas, kurās norādītas visas 16 lotes un ietvertas piezīmes ar plānoto uzvarētāju un dalības formu – individuāli vai apvienībā –, lietas dalībnieki regulāri aktualizēja un savstarpēji sūtīja cits citam. Tas palīdzēja uzskatāmā veidā vienā dokumentā pārraudzīt visas 16 lotes un veikt lotu sadales rezultātu fiksāciju laika gaitā, nodrošinot karteļa vienošanās nepārtrauktību un sekošanu līdzi tās izpildei.  

Regulāras tikšanās un komunikācija dažādos saziņas kanālos

VSIA “Autotransporta direkcija” sākotnējais 2019. gada iepirkums par atsevišķām lotēm vairākkārtīgi tika pārtraukts un izsludināts no jauna. KP izpētē secināja, ka lietas dalībnieki apmainījās ar komerciāli sensitīvu informāciju arī pēc sākotnējā iepirkuma izsludināšanas, lai nodrošinātu, ka arī secīgi sludinātajos iepirkumos katrs lietas dalībnieks varētu apkalpot maršrutus maksimāli pietuvināti 15 milj. kilometru robežai.

KP, izvērtējot lietas pierādījumus, secina, ka pārkāpuma periodā tika plānotas teju 20 tikšanās, kurās dažādās kombinācijās tikušies visi trīs lietas dalībnieki. Turklāt, lai īstenotu vienošanos un nodrošinātu tās nepārtrauktību, vienošanās starp lietas dalībniekiem tika sistemātiski aktualizēta un attīstīta, izmantojot dažādus saziņas kanālus, tostarp, zvanus, īssziņas, mobilo telefonu saziņas lietotnes (WhatsApp, Telegram), Google drive, u.c.

Lietas dalībnieku savstarpējo tikšanos un informācijas apmaiņas laika līnija

Lietas dalībnieku saziņas piemēri lietotnē "Telegram"

Piemērotie sodi

AS “Liepājas autobusu parks”, SIA “Latvijas Sabiedriskais Autobuss” un AS “Nordeka”, savstarpēji apmainoties ar komerciāli sensitīvu informāciju par lotu (to daļu) un lotēs plāņoto kilometru apjomu sadali, vienojoties par dalības nosacījumiem, t.sk. dalības formu iepirkumos, ir pārkāpuši Konkurences likuma 11. panta pirmajā daļā un Līguma par Eiropas Savienības darbību 101. panta 1. punktā noteikto vienošanās aizliegumu.

Pārkāpumā iesaistītajiem uzņēmumiem KP piemēroja naudas sodus 1,97 milj. eiro apmērā, kas tika aprēķināti procentos no uzņēmumu iepriekšējā finanšu gada neto apgrozījuma. Vienlaikus tika pieņemts lēmums AS “Nordeka” kopējo naudas soda apmēru palielināt par 15 %, jo AS “Nordeka” jau reiz bija nonākusi KP redzeslokā par Konkurences likuma pārkāpumu.

Lietas dalībnieks

Naudas soda apmērs, ievērojot pārkāpuma smagumu un ilgumu (%)

Naudas soda apmērs, ievērojot pārkāpuma smagumu un ilgumu (euro)

Naudas soda samazinājums vai palielinājums (%)

Piemērotais sods (euro)

AS “Liepājas autobusu parks”

5,6%

862 732,98

-

862 732,98

SIA “Latvijas Sabiedriskais Autobuss”

5,6%

474 555,03

-

474 555,03

AS “Nordeka”

5,6%

554 465,91

+15%

637 635,80

Karteļa dalībnieki un tiem piemērotie naudas sodi procentos no iepriekšējā finanšu gada apgrozījuma un absolūtos skaitļos (eiro)

Karteļa vienošanās rezultātā tika deformēts sabiedriskā transporta pakalpojumu tirgus visā Latvijas teritorijā un VSIA “Autotransporta direkcija” saņēma nevis reāli konkurējošus pretendentu piedāvājumus, bet gan savstarpēji konkurentu saskaņotus un konkurenci imitējošus piedāvājumus.