Datums 16. maijs, 2025
Laiks15.00–17.00
Vieta Konkurences padome, Rīga, Brīvības iela 55, 2 stāva zāle

Pieteikties pasākumam līdz
15.05.2025.
plkst. 17.00

Apraksts

Konkurences padome (KP) sadarbībā ar pētniekiem un zinātniekiem uzsāk pasākumu ciklu, kura mērķis ir stiprināt konkurētspējīgu uzņēmējdarbības vidi Latvijā. Šajos pasākumos satiksies dati, idejas un cilvēki, lai kopīgi meklētu atbildes uz jautājumiem, ko uzdod mūsdienu tirgus.

Stiprinot izpratni par digitālās vides ietekmi uz konkurenci, pasākumu ciklu iesāksim ar KP padomnieces – ekonomistes, PhD Ilzes Jankovskas pētījuma PATĒRĒTĀJA DUBULTĀ DZĪVE: KONKURĒTSPĒJA VIRTUĀLAJĀ TIRGŪ prezentāciju - diskusiju.

Pasākuma pirmajā daļā interesentiem būs iespēja iepazīties pētījuma rezultātiem par patērētāju uzvedību sociālajos tīklos – transformācijas un patērētāja patiesās identitātes izzušanas ietekmi uz tirgu un konkurenci.

Digitālā telpa turpina mainīt sabiedrības uzvedības modeļus un ietekmē patērētāja lēmumu pieņemšanu. Šīs pārmaiņas būtiski ietekmē arī tirgus dinamiku, jo tradicionālie konkurētspējas faktori – kvalitāte, cena, funkcionalitāte – vairs nav vienīgie noteicošie. Virtuālajā vidē patērētājs nereti uzvedas citādi nekā reālajā dzīvē – viņš kļūst par sava tēla autoru, kurš reprezentē noteiktu dzīvesveidu, vērtības un attieksmi, kas ne vienmēr atbilst realitātei.

Šī transformācija izaicina esošos tirgus spēles noteikumus: mainās izpratne par pieprasījumu, parādās grūtības mērķēt auditorijas un izveidojas riski, ka patēriņa dati neatspoguļo reālo uzvedību. Tā rezultātā konkurence kļūst asimetriska – tie, kas veiksmīgi pielāgojas virtuālās telpas loģikai, iegūst priekšrocības pār tiem, kas balstās uz tradicionālām patērētāju analīzes pieejām.

Aptaujas rezultāti, kas veikti trīs gadu laikā, liecina par arvien pieaugošu atšķirību starp patērētāju reālajā un virtuālajā dzīvē. 2023. gadā 22% Latvijas iedzīvotāju atzina, ka sociālajos tīklos ir citādāki nekā realitātē, 2024. gadā – jau 33%, bet 2025. gadā – 35%. Visbiežāk minētie aspekti, kuros cilvēki atšķiras, ir attieksme pret notikumiem (23%), uzdrīkstēšanās (19%) un viedokļu paušana (17%), tam seko vizuālais izskats (16%) un dzīvesstils (14%).

Sociālo tīklu lietošana turpina augt – 77% Latvijas iedzīvotāju pavada sociālajos tīklos vairāk nekā 1 stundu dienā. No tiem 59% jauniešu vecumā no 18 līdz 29 gadiem norāda, ka šajos tīklos pavada vairāk nekā 3 stundas dienā. Populārākās platformas 2025. gadā ir Facebook (88%), Instagram (58%) un TikTok (38%).

Savukārt pasākuma otrajā - diskusijas - sadaļā eksperti raudzīs atbildēt uz jautājumiem, vai algoritmu un uzmanības ekonomika pārraksta konkurences noteikumus un kā uzņēmējiem nezaudēt savu konkurētspēju un attīstīties, atrodot ceļu pie sava patiesā patērētāja.

Diskusijas dalībnieki:

Grāmatas “Digitālā bērnība” autore un LU profesore Zanda Rubene
Mediju aģentūras “Dentsu Latvia” vadītāja un RTU pētniece Linda Saulīte-Subatniece
Konkurences padomes loceklis un RTU profesors Deniss Ščeulovs
Moderatore: Konkurences padomes padomniece – ekonomiste un RTU pētniece Ilze Jankovska

 


Pasākuma programma


Vietu skaits ir ierobežots – aicinām reģistrēties savlaicīgi!