Konkurences Padome (KP) 10.11.2025. saņēma AS Stena Line Ports Ventspils apvienošanās ziņojumu par vienpersoniskas izšķirošās ietekmes iegūšanu pār Liepājas SEZ “TERRABALT” SIA (turpmāk – Apvienošanās). AS Stena Line Ports Ventspils ietilpst Stena Line Holding BV uzņēmumu grupā (turpmāk - Stena Line grupa).

Stena Line grupas uzņēmumu darbība Latvijas teritorijā ir saistīta ar kravu un pasažieru pārvadājumiem. AS Stena Line Ports Ventspils īpašumā ir daudzfunkcionāls kravu pārkraušanas centrs galvenokārt ģenerālkravu, beramkravu, Ro-Ro (Ro-Ro[1]/Ro-Pax[2]) kravu apstrādei Ventspils ostā, kurš sniedz tādus pakalpojumus kā kravu uzglabāšana un šķirošana, konteineru, Ro-Ro, treileru, refrižeratora konteineru, lielgabarīta un smagsvara (tajā skaitā — nestandarta) kravu jomā. SIA Stena Line veic ūdens transporta palīgdarbības, t.i., sniedz atbalsta funkciju nodrošināšanu mātes sabiedrībai Stena Rederi AS saistībā ar tās nodrošinātajiem starptautiskajiem tuvsatiksmes jūras pasažieru un kravu pārvadājumu pakalpojumiem no Ventspils un Liepājas ostām Latvijā. Vēl Stena Line grupas uzņēmumi Latvijā darbojas kravu pārvadājumu pa autoceļiem tirgū, kā arī piedāvā citus ar loģistikas organizēšanu saistītus pakalpojumus.

Liepājas SEZ “TERRABALT” SIA ir viens no vecākajiem kuģu aģentēšanas uzņēmumiem Liepājas ostā. Uzņēmums sadarbojas ar Eiropas teritorijā strādājošajām kompānijām, kas nodarbojas ar pasažieru un ģenerālkravu, beramo kravu un Ro-Ro kravu pārvadājumiem starp Liepāju un Eiropu. Arī šī uzņēmuma rīcībā ir daudzfunkcionāls kravu pārkraušanas centrs, kā arī Ro-Ro/Ro-Pax terminālis kravu apstrādei.

Tādējādi atbilstoši Apvienošanās dalībnieku sniegtajai informācijai Apvienošanās rezultātā tiek ietekmēts vienotu tuvsatiksmes jūras kravu kravas pārvadājumu tirgus, izmantojot Ro-Ro un Ro-Pax prāmjus starp kontinentu un Zviedriju, no vienas puses, un Baltijas valstīm un to attiecīgajām iekšzemes robežvalstīm, no otras puses,  tuvsatiksmes Ro-Ro ostas termināļu pakalpojumu tirgus teritorijā, kas ietver Klaipēdas, Liepājas, Ventspils, Rīgas, Paldisku ostas, kā arī  kravu pārvadājumu pa autoceļiem tirgus vismaz Latvijas teritorijā.

Lēmums par apvienošanās atļaušanu, aizliegšanu vai atļaušanu ar saistošiem noteikumiem KP jāpieņem viena mēneša laikā no ziņojuma saņemšanas dienas. Savukārt, ja lietā nepieciešama padziļināta papildu izpēte, lēmuma pieņemšanas termiņš var tikt pagarināts līdz trim mēnešiem no ziņojuma saņemšanas dienas.

Tirgus dalībnieki vai citas ieinteresētās puses, kas vēlas sniegt viedokli par Apvienošanās ietekmi uz konkurenci, aicināti līdz 2025. gada 5. decembrim sniegt viedokli, nosūtot to Konkurences padomes vecākajai ekspertei Vitai Ozerei (vita.ozere@kp.gov.lv) vai aizpildīt zemāk esošo anketu.


[1] “Roll-On / Roll-Of”, ritošo kravu jeb Ro-Ro pārvadātāji ir specifiska dizaina kuģi, kas īpaši pielāgoti ritošu kravu kā automašīnu, kravas auto, piekabju u.c. pārvadāšanai. Ritošās kravas uzbrauc un nobrauc no kuģa, izmantojot paša transportlīdzekļa iespējas vai ar velkošā transportlīdzekļa palīdzību. Ro-Ro kravu pārvadātāji ir aprīkoti ar rampām, pa kurām ritošā krava tiek nogādāta uz un no kuģa (https://www.kls.lv/lv/ro-ro-2).

[2] “Ro-Pax” nozīmē kravu/pasažieru prāmis.