01.09.2025. Konkurences padome (KP) pieņēma lēmumu karteļa lietā par piecu būvniecības uzņēmumu darbībām, piedaloties iepirkumos par remonta un būvniecības darbu veikšanu inženierkomunikāciju tīklos visā Latvijas teritorijā. Par īstenoto konkurences tiesību pārkāpumu uzņēmumiem piemērots naudas sods kopumā 513 508,08 eiro apmērā.

KP, pamatojoties uz SIA “Rīgas namu pārvaldnieks” (turpmāk – RNP) sniegto informāciju un izpētes laikā papildus iegūtajiem pierādījumiem, konstatēja Konkurences likuma 11. panta pirmā daļā noteiktā vienošanās aizlieguma pārkāpumu Sabiedrības ar ierobežotu atbildību “SILTUMTEHSERVISS” (turpmāk – SILTUMTEHSERVISS) un SIA “Apkure IM” (turpmāk – APKURE IM), kā arī Sabiedrības ar ierobežotu atbildību “ADAPTERIS” (turpmāk – ADAPTERIS), Sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Alpex” (turpmāk – ALPEX) un Sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Infrakom” (turpmāk – INFRAKOM) darbībās.

Izpētē tika konstatēts, ka aizliegta vienošanās īstenota divās grupās, proti, starp ADAPTERIS, ALPEX un INFRAKOM, kā arī starp SILTUMTEHSERVISS un APKURE IM. Aizliegtās vienošanās konstatētas laika periodā no 2021. līdz 2024. gadam, kas būtiski deformēja konkurenci vairāk nekā 30 iepirkumos par inženierkomunikāciju tīklu būvniecības un remonta pakalpojumiem visā Latvijā.

Uzņēmumu – ALPEX, ADAPTERIS un INFRAKOM – darbībās KP konstatēja atsevišķas aizliegtas vienošanās epizodes kopumā astoņos publiskajos iepirkumos, tostarp Rīgas namu pārvaldnieka, Ogres namsaimnieka un Rīgas domes Mājokļu un vides departamenta organizētajos iepirkumos. Uzņēmumi ne tikai apmainījās ar komerciāli sensitīvu informāciju, bet arī savstarpēji saskaņoja dalības nosacījumus, piedāvājumu saturu, kā arī aizsega piedāvājumu iesniegšanu iepirkumos, bez patiesas vēlmes konkurēt.

Savukārt starp uzņēmumiem SILTUMTEHSERVISS un APKURE IM tika konstatēts vienots un turpināts pārkāpums 25 iepirkumos, kas saistīti ar remonta un būvniecības darbu veikšanu inženierkomunikāciju tīklos visā Latvijas teritorijā, tostarp, Līvānu, Valkas un Jelgavas novadu pašvaldību, kā arī Rīgas Tehniskās universitātes rīkotos iepirkumos. Lietā iegūtā informācija liecina, ka APKURE IM un SILTUMTEHSERVISS lēmumu par dalību iepirkumos, piedāvājumu sagatavošana, iesniegšana, tāpat arī līgumu izpilde un citi ar dalību publiskajos iepirkumos saistīti procesi tiek organizēti savstarpēji saskaņojot savas darbības. Izpētē konstatēts, ka SILTUMTEHSERVISS un APKURE IM no 25 ietekmētajiem iepirkumiem 11 epizodēs iesnieguši šķietami konkurējošus piedāvājumus bez patiesas vēlmes konkurēt, iepriekš savstarpēji vienojoties par iepirkuma uzvarētāju, tādējādi maldinot ne tikai tirgu kopumā, bet tostarp uzraugošās institūcijas un arī pasūtītājus. Turklāt, konstatēts, ka neatkarīgi no iepirkuma procedūras uzvarētāja, faktisko iepirkuma rezultātā noslēgto līguma izpildi abi lietas dalībnieki veica kopā, tādējādi, konstatēts, ka APKURE IM un SILTUMTEHSERVISS starpā izslēgta jebkāda neskaidrība par dalības iepirkumos nosacījumiem un tie apzināti pieļauj komerciāli sensitīvas informācijas apmaiņu un saskaņotu, savstarpēji koordinētu darbību tirgū, tādējādi izvairoties un izslēdzot ar konkurenci saistītus riskus, kas to starpā pastāvētu normālos tirgus apstākļos.

KP pārkāpumā iesaistītajiem uzņēmumiem piemēroja naudas sodus, kas tika aprēķināti procentos no uzņēmumu iepriekšējā finanšu gada neto apgrozījuma. Vienlaikus KP, aprēķinot piemērojamo naudas sodu, ņēma vērā, ka visi tirgus dalībnieki, izņemot INFRAKOM, noslēdza izlīgumus ar KP, tādējādi atzīstot savās darbībās  KP lietā konstatētos faktus un apņemoties nepārsūdzēt KP lēmumu. Līdz ar to izlīguma piedāvājumus iesniegušie uzņēmumi saņēma naudas soda samazinājumu 10% apmērā.

“Karteļi ir smagākais no konkurences tiesību pārkāpumiem, tie mākslīgi samazina konkurenci un var radīt būtiskus zaudējumus pasūtītājiem un sabiedrībai kopumā. Šī lieta spilgti iezīmē to, cik nozīmīga loma karteļu atklāšanā pasūtītāja līdzdalībai, ņemot vērā, ka KP sākotnējo informāciju par iespējamu aizliegtu vienošanos starp pretendentiem iepirkumos saņēma no viena no pasūtītājiem – SIA  “Rīgas namu pārvaldnieks”. Tāpat KP ļoti nozīmīgi vērtē to, ka gandrīz visi lietas dalībnieki sadarbojās ar KP, noslēdza izlīgumu ar to apliecinot gan to, ka apzinās savā darbībā izdarīto KL pārkāpumu, gan to, ka ir izpratne par ieguvumiem no šāda veida sadarbības. Arī valsts pusē ir ieguvumi – cilvēku resursu ekonomija, kā izpētē, tā potenciālā tiesvedībā, kas iespējama nu vairs tikai par soda apmēru. Bet, ņemot vērā to, ka ir panākta vienošanās arī par soda naudas samaksas grafiku, tad piemērotais sods tiks iemaksāts valsts budžetā.Aicinām arī citus pasūtītājus aktīvi sekot līdzi iepirkumu procesiem un par aizdomīgiem gadījumiem ziņot KP,” uzsver KP priekšsēdētāja p.i. I. Šmite.

Atbalstu sekmīgu procesuālo darbību īstenošanā un pierādījumu iegūšanā šajā lietā KP sniedza tās sadarbības partneri – Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Kibernoziegumu apkarošanas pārvalde un Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvalde.

KP vērš publisko pasūtītāju uzmanību, ka saskaņā ar KL 21.pantā noteikto ikvienai personai, kura cietusi  zaudējumus konkurences tiesību pārkāpuma dēļ, ir tiesības prasīt un saņemt no pārkāpēja zaudējumu atlīdzību, un gadījumā, ja pārkāpums izpaužas kā karteļa vienošanās, tiek prezumēts, ka pārkāpums radījis kaitējumu un tā rezultātā cena paaugstināta par 10 procentiem. Vienlaikus, ievērojot jauno funkciju, KP informēs publiskos pasūtītājus, kurus ietekmējusi Lēmumā konstatētā aizliegtā vienošanās, par tiesībām saņemt atbalstu iespējami radīto zaudējumu apzināšanai, novērtēšanai un aprēķināšanai. Vairāk informācijas par KP publiskajiem pasūtītājiem sniedzamo atbalstu zaudējumu atgūšanā var iegūt KP mājaslapā publicētajā Metodiskajā materiālā “Sadarbībai starp Konkurences padomi un publiskajiem pasūtītājiem zaudējumu par konkurences tiesību pārkāpumu atgūšanā”.