Jaunumi

Šī gada 21.septembrī Luksemburgā notika Eiropas Konkurences un patērētāju dienas konference. Tās ietvaros konkurences un patērētāju tiesību speciālisti, uzņēmēji un NVO pārstāvji diskutēja par izaicinājumiem, ko rada uzņēmējdarbība tiešsaistē.

Luksmeburgas konferences pirmā daļa bija veltīta teritoriālajiem ierobežojumiem, kas kavē vai pat likvidē patērētāju iespējas iepirkties pāri robežām.

Lai gan tiešsaistes iepirkšanās kļūst arvien populārāka, visbiežāk arī internetā Eiropas patērētāji pērk no savas valsts uzņēmumiem.

Jaunais Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta vadītājs Johannes Laitenbergers savā uzrunā klātesošajiem uzsvēra, ka nepamatotas barjeras pārrobežu tirdzniecībai nav pieļaujamas – gan aizstāvot patērētāju intereses, gan rūpējoties par tirgus izaugsmi, kas dod arvien vairāk darba vietu. Vienlaikus Laitenbergers norādīja uz nepieciešamību labāk izprast tiešsaistes biznesa konkurences ierobežojumu būtību un nodrošināt uzņēmumiem skaidrus nosacījumus. Lai apzinātu iespējamos konkurences ierobežojumus interneta vidē, Eiropas Komisija ir ierosinājusi īpašu tirgus uzraudzību.

 

Ar sarežģītiem lēmumiem Eiropas konkurences un patērētāju tiesību aizsargiem jāsaskaras arī, vērtējot tiešsaistes tirdzniecības platformu darbību, kam bija veltīta konferences otrā daļa. Dažādas elektroniskās tirdzniecības vietnes – eBay, Amazon, Booking un neskaitāmas citas – saved kopā patērētājus un tirgotājus, sniedzot jaunas iespējas abām pusēm. Vienlaikus šādas, salīdzinoši sarežģītākas, struktūras padara grūtāk nosakāmu atbildību par patērētāju tiesību pārkāpumiem, kā arī var tikt izmantotas brīvas konkurences ierobežošanai.

Lai arī tiešsaistes uzņēmējdarbībā aktuāli ir tie paši nosacījumi, kas tradicionālajā tirdzniecībā, jaunās tehnoloģijas nereti būtiski maina patērēšanas principus. Kā konferencē norādīja Vācijas konkurences iestādes pārstāvis, tiešsaistes vidē cilvēki bieži nemaksā ar naudu, bet gan ar savu uzmanību un privātajiem datiem. Tiešsaistes vides uzņēmējdarbības atšķirību izpratne ir būtiska, lai patērētāju intereses aizsargātu, uzņēmumiem piemērojot pamatotus nosacījumus.

Eiropas Konkurences diena notiek reizi pusgadā, un to rīko Eiropas Savienības padomē prezidējošā valsts. Iepriekšējā Eiropas Konkurences diena notika 2015. gada maijā Rīgā.