Jaunumi

30. novembrī Konkurences padome (KP) pieņēma lēmumu atļaut SIA “MAXIMA Latvija” iegūt tiesības izmantot mazumtirdzniecības telpas SIA “IRBIS A” piederošajā īpašumā Grostonas ielā 1, Rīgā. Pēc ekonomiskās analīzes veikšanas KP paredz, ka plānotais darījums nenodarīs kaitējumu konkurencei.

Izvērtējot darījuma ietekmi uz konkurenci, KP identificēja divus ietekmētos tirgus: 1) ikdienas patēriņa preču mazumtirdzniecības tirgus, kas ietver veikalus, kuru tirdzniecības telpas platība ir virs 600 m2 vai kas spēj nodrošināt vismaz 6000 sortimenta vienību mēnesī, un kas atrodas 7, 9, 11, 13, 15 un 17 minūšu brauciena izohronos ap Grostonas ielu 1, Rīgā, kā arī 2) ikdienas patēriņa preču iepirkuma tirgus Latvijas teritorijā.

Tāpat kā līdzšinējā KP praksē, izvērtējot apvienošanās darījumus mazumtirdzniecībā, KP veica līdzšinējā telpu nomnieka AS “Prisma Latvija” lojalitātes karšu datu analīzi par pēdējiem četriem gadiem, proti, no 2014. gada janvāra līdz 2017. gada maijam. Datu analīze liecināja, ka līdzšinējā mazumtirgotāja klienti uz tirdzniecības vietu mēroja aptuveni 7 līdz 17 minūšu braucienu, tāpēc iestāde lēma par konkurences izmaiņu izvērtēšanu šādos brauciena izohronu attālumos: 7, 9, 11, 13, 15 un 17 minūtes.

KP konstatēja, ka 7 minūšu brauciena izohronā  SIA “MAXIMA Latvija” ir ceturtais lielākais tirgus dalībnieks, kamēr pārējās teritorijās – otrais lielākais. Tikmēr 9, 11 un 13 minūšu brauciena izohronā šī mazumtirgotāja tirgus daļa ir aptuveni trīs reizes mazāka nekā SIA “RIMI LATVIA”, kamēr 15 un 17 minūšu brauciena izohronā – aptuveni divas reizes mazāka nekā SIA “RIMI LATVIA”.

KP secina, ka visos brauciena izohronos pēc plānotā darījuma SIA “RIMI LATVIA” tirgus daļa aizvien būs ievērojami augstāka, tādējādi KP nekonstatēja iespējamu kaitējumu konkurencei. Vienlaikus apvienošanās varētu pozitīvi ietekmēt konkurences apstākļus, ņemot vērā, ka SIA “RIMI LATVIA” veikali teritorijā ap Grostonas ielu 1 ir ar plašāku sortimentu, un attiecīgi SIA “MAXIMA Latvija” veikala ar plašāku preču daudzveidību atvēršana konkrētajās telpās palielinās patērētāju izvēles iespējas.

Vērtējot darījuma ietekmi uz ikdienas patēriņa preču iepirkuma tirgu, KP nekonstatēja iespējamu darījuma nelabvēlīgu ietekmi šajā tirgū.

KP atgādina, ka telpu īpašnieki izvēlas savus sadarbības partnerus – ikdienas patēriņa preču mazumtirgotājus. Kā KP norādīja Grostonas ielas 1 mazumtirdzniecības telpu īpašnieks SIA “IRBIS A”, uzņēmums bija aptaujājis vairākus potenciālos sadarbības partnerus, tomēr SIA “MAXIMA Latvija” atzina par piemērotāko. KP šādos darījumos atbilstoši iestādes uzdevumiem tikai vērtē, vai konkrētā mazumtirgotāja darbība pēc darījuma īstenošanas neradīs kaitējumu konkurencei, proti, vai neradīsies un nenostiprināsies dominējošais stāvoklis, kā arī, vai netiks būtiski samazināta konkurence nevienā no ietekmētajiem tirgiem.